Systemy PA dla obiektów edukacyjnych: 6 wskazówek

Dobre nauczanie wymaga dobrej komunikacji

System radiowęzłowy jest nieodzownym elementem wyposażenia każdego szkolnego budynku. Stworzenie odpowiedniego rozwiązania, pozwalającego na uzyskanie wysokiej zrozumiałości komunikatów, mimo niekorzystnych warunków akustycznych panujących w szkole, nie jest łatwym zadaniem. No i jeszcze ten wiecznie napięty budżet… Dzięki niniejszej broszurze, którą opracowaliśmy wraz z naszymi specjalistami, będziecie Państwo wiedzieli na co należy zwrócić uwagę podczas planowania i wdrażania systemu nagłośnieniowego w szkole.
 

1. Przeprowadź szeroko zakrojone rozmowy z wykonawcami projektu oraz jego użytkownikami w szkole.

Oczywiście instalatorzy i projektanci rozmawiają wcześniej z odbiorcami projektu. Jednak w odniesieniu do szkół zalecamy, aby położyć większy niż zwykle nacisk na uzyskanie informacji o oczekiwaniach i realnych potrzebach użytkowników systemu PA. Należy wyjaśnić, że uzyskanie wysokiej jakości dźwięku w aulach wykładowych i salach sportowych powinno być priorytetem.

 

Wskazówka: warto uzyskać informację czy w danej szkole system nagłośnienia będzie wykorzystywany także do odtwarzania muzyki podczas przerw. Możliwość stworzenia szkolnego radia, prowadzonego przez uczniów, jest dobrym argumentem za zainwestowaniem w tego typu rozwiązanie.


2. Zaplanuj podział systemy na strefy zgodnie z realnym zapotrzebowaniem

W przypadku systemów PA pełniących również funkcję ewakuacyjną, muszą być zapewnione dwa główne aspekty:

 

  1. Wysoka zrozumiałość nadawanych komunikatów
  2. Awaryjne zasilanie napięciem 24V

 

W większości przypadków, wystarcza stworzenie 6 niezależnych stref głośnikowych. Ze względu na ilość zastosowanych głośników oraz długość okablowania, naturalnym jest wykorzystanie tutaj urządzeń 100V. Jeżeli dana placówka edukacyjna mieści się w kilku budynkach, doskonale sprawdzi się połączenie technologii 100V oraz Dante®.

Wielostrefowe wzmacniacze marki Monacor posiadają dedykowane mikrofony strefowe, pozwalające nadawać komunikaty do wybranych części budynku, a także można wyposażyć je w sterowany czasowo moduł komunikatów głosowych, który może pełnić dodatkowo rolę dzwonka.

Ustalenie ilości wymaganych stref głośnikowych jest pierwszym krokiem podczas projektowania. Warunkuje ono rodzaj wzmacniacza oraz sposobu prowadzenia okablowania. Przykładowy podział na strefy:

 

  1. Korytarze: głośniki naścienne o wysokiej skuteczności
  2. Sala gimnastyczna i aula: głośniki o dużej mocy, odporne na uderzenie piłką; zazwyczaj osobny system nagłośnienia z doprowadzonym sygnałem z ogólnego radiowęzła
  3. Biblioteka, stołówka, świetlica: głośniki naścienne
  4. Pokój nauczycielski, administracja, pokój pielęgniarki: jeżeli istnieje tam konieczność odsłuchu komunikatów
  5. Sale lekcyjne: głośniki naścienne z wbudowanymi regulatorami głośności lub osobne regulatory naścienne
  6. Boisko szkolne: głośniki zewnętrzne, odporne na warunki atmosferyczne, o dużej mocy i wysokiej skuteczności

 

3. Stosuj rozwiązania łatwe w obsłudze

Nagłośnienie sal lekcyjnych jest najmniejszym wyzwaniem. Pomieszczenia te mają zazwyczaj normalną wysokość i nie są ani szczególnie małe ani duże. Podstawowym oczekiwaniem jest tu dobra jakość dźwięku, ponieważ niewystarczająca zrozumiałość mowy męczy uczniów i zakłóca ich koncentrację. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie 2-drożnych głośników i umieszczenie ich po prawej i lewej stronie tablicy lub na dłuższym boku sali. Głośniki należy skierować w stronę uczniów. Jeżeli w danej klasie, nauczyciele korzystają z własnych odtwarzaczy, należy zastosować lokalny wzmacniacz o niewielkiej mocy i doprowadzić do niego sygnał z ogólnego systemu nagłośnienia.

 

 

4. Nie lekceważ warunków akustycznych dużej auli

Nagłośnienie auli musi być skonfigurowane w taki sposób, aby zapewniło wysoką zrozumiałość mowy np. podczas egzaminów, a także pozwoliło na odtwarzanie muzyki podczas przedstawień czy okolicznościowych akademii. Koniecznie należy ustalić jakie wydarzenia i zajęcia odbywają się w auli, mogą to być np.:

  • Przedstawienia teatralne
  • Występy muzyczne
  • Nagrywanie filmów
  • Konferencje, prezentacje, wykłady

Ze względu na wielofunkcyjność tego typu pomieszczeń w szkole, zalecane jest stworzenie tu lokalnego systemu nagłośnienia, opartego na odpowiedniego rodzaju głośnikach o wystarczającej mocy. Mimo tego, że niniejsze opracowanie dotyczy stałych instalacji nagłośnieniowych, radzimy jednak wcześniej dowiedzieć się, czy:

  • Oprócz stałej instalacji nie ma zapotrzebowania na system mobilny, który będzie wykorzystywany np. podczas koncertów lub występów na żywo.
  • Istnieje odpowiednie pomieszczenie na zapleczu, w którym można zamontować wzmacniacze mocy i inne urządzenia. Jeśli nie, dobrym rozwiązaniem będzie mobilna szafa rack.

5. Sala gimnastyczna: trudne warunki akustyczne i inne zagrożenia

To zdecydowanie najtrudniejsza część projektu. Duża kubatura pomieszczenia oraz obecność powierzchni odbijających dźwięk tworzy bardzo niekorzystne warunki akustyczne. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie tutaj wąskich kolumn głośnikowych o dużej mocy. Dzięki temu dźwięk zostanie skierowany tylko tam, gdzie znajdują się słuchacze. Pozwala to na zminimalizowanie ilości dźwięku rozproszonego, co przekłada się na poprawę zrozumiałości mowy. W ofercie firmy MONACOR znajdują się odpowiednie modele kolumn głośnikowych, odpornych na uderzenia piłką. Ten typ głośników gwarantuje poziom dźwięku odpowiedni do prowadzenia zajęć lub zawodów sportowych, ale należy uświadomić użytkownikowi, że do prowadzenia dyskoteki konieczne będzie zorganizowanie przenośnych głośników o innych gabarytach.

 


6. Inne rozwiązania np. dla szkół językowych

System nagłośnienia dla szkoły językowej musi spełnić kilka dodatkowych założeń. W każdej pracowni językowej należy stworzyć niezależny, w pełni funkcjonalny system, pozwalający nauczycielowi na korzystanie z lokalnych źródeł dźwięku. Jednocześnie, konieczne jest połączenie wyposażenia poszczególnych pomieszczeń np. w celu nadawania komunikatów. W tego typu obiektach doskonale sprawdzają się matryce audio z dedykowanymi panelami ściennymi, umożliwiające:

  • Podłączenie lokalnych źródeł dźwięku (np. odtwarzacza lub mikrofonu) i emisję sygnału tylko w danej sali
  • Niezależną regulację głośności w celu dopasowania np. do ilości osób lub wymiarów pracowni
  • Minimalizację ilości sprzętu znajdującego się w pomieszczeniu co zapobiega kradzieżom lub jego dewastacji
  • Nadawanie komunikatów do wybranych sal lub całego obiektu, za pomocą dedykowanego mikrofonu pulpitowego
  • Emisję tła muzycznego podczas przerw ze źródła podłączonego do matrycy

 

 

Szukasz inspiracji lub pomysłów dotyczących systemów nagłośnienia, techniki 100 V lub systemów audio wykorzystujących sieć LAN? Zapoznaj się z naszymi publikacjami przeznaczonymi dla instalatorów, planistów i architektów, a także z naszą ofertą produktową.
 
 
Systemy radiowęzłowe dla szkół
Emisja komunikatów o wysokiej zrozumiałości
Nagłośnienie multimedialne dla klas lekcyjnych
Nowoczesne technologie wspomagające prowadzenie zajęć
Rozwiązania dla sal wykładowych
Równomierne pokrycie dźwiękiem
Systemy audio dla obiektów religijnych
Nagłośnienie tradycyjne oraz systemy wspomagania słuchu